Painiityn Helmi | Väsyttääkö sydäntalven pimeys?
1202
post-template-default,single,single-post,postid-1202,single-format-standard,theme-bridge,cookies-not-set,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-3,qode-product-single-wide-gallery,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Väsyttääkö sydäntalven pimeys?

Kaamosajan pimeydessä on valoisa puoli: jatkuvan hämyn vallitessa on luontaista ja luvallista lepäillä enemmän. Ole itsellesi armollinen. Luontokin lepää kaamosaikana, jotta jaksaisi taas kukoistaa kevään tullen. Urheilumaailmassa sanotaan, että 95 % palautumisesta tapahtuu unen aikana. Sama pätee myös ihoon, sillä hyvin levänneenä näyttää paremmalta. 

Unta on hyvä vaalia sillä elimistössä on tuskin mitään, mihin uni ei vaikuttaisi. Ihossa univaje tai heikkolaatuinen uni voivat aiheuttaa ennenaikaista ikääntymistä ja pahentaa ihosairauksien oireita sekä altiutta UV-säteiden haitoille. Yöunen aikana iho uudistuu ja korjaa päivän aikana saamansa vauriot. Tämän takia yöksi kannattaakin käyttää tehokkaampia ja uudistavia tuotteita.

Jotta nukahtaminen olisi helpompaa iltaisin, kannattaa sulkea digitaaliset laitteet tunti ennen sänkyyn menoa. Puhelimesta, tabletista ja tv:stä heijastuva sininen HEV-valo vanhentaa ihoa ja estää melatoniinin tuotantoa elimistössä. Melatoniini on käpylisäkkeen tuottama hormoni, jota alkaa muodostua hämärän tultua. Melatoniinilla on unettava vaikutus.

Iltaisin kannattaa himmentää valaistusta ja käyttää mielellään lämpimän sävyisiä valoja. Nukahtaminen helpottuu kun keho on luontaisesti valmis nukkumiseen.

Sitä vastoin taas aamuisin kannattaa laittaa valot heti päälle, jotta melatoniinin tuotanto heikkenee ja heräät kunnolla. Parasta olisi oleskella aamupäivisin luonnonvalossa.

Hyvä nyrkkisääntö on jakaa päivä kolmeen osaan: yksi osa omalle ajalle, toinen työlle ja kolmas yölle. Näin jaksat huolehtia myös itsestäsi.

Vinkkejä pimeän ajan selvitymiseen ovat hyvä unen laatu, terveellinen vitamiineja sisältävä ravinto ja ulkoilu. Iltaisin kannattaa myös ottaa magnesiumia ja omega-rasvahappoja.

Kauniita unia siis!

No Comments

Post A Comment